ZELENINA V KUCHYNI V 5 KROCÍCH

04.08.2017

Zelenina by měla tvořit nejméně jednu čtvrtinu vašeho jídelníčku. Čím více rozmanité a sezónní zeleniny upravené na různé způsoby sníte, tím lépe. Podle doporučení by měl člověk sníst za den 500g zeleniny a 300g ovoce.

1. ČERSTVOST A SEZÓNNOST

Kupujete - li zeleninu v obchodě, přesvěčte se důkladně o její čerstvosti. Zvadlé, změklé, natlučené nebo nahnilé zásadně nekupujte. Pokud si zeleninu nepěstujete na své zahrádce, najděte si místní farmářský obchůdek nebo svého prodejce na trhu, kde koupíte kvalitnější zeleninu, na rozdíl od supermarketů, kde se prodávají plody dozrávající během přepravy, které obsahují o mnoho méně živin a o mnoho více pesticidů. A navíc jsou téměř bez chuti. Pokud se chcete podívat, jak se pěstují rajčata ve španělské velkopěstírně, můžete( tady ). A nebo se radši ani nedívejte a pěstujte si zeleninku sami nebo nakupujte u souseda.


2. SKLADOVÁNÍ A ZMRAZOVÁNÍ

Nejlepší volbou je ČERSTVÉ ovoce a zelenina, ale pokud je zima, nevynechávejte svou denní zeleninovou porci a sáhněte zmrazené zelenině ( fazolky, hrášek, kapustičky, míchané zeleninky,...). Pokud hodně spěcháte můžete použít i zeleninu v plechovce. Zmrazená a sterilovaná zelenina je relativně hodnotná oproti zdánlivě čerstvým plodům ze supermarketů, které nedozrávají na sluníčku, ale v lodích a kamionech. 

Pokud si doma chcete zamrazit zeleninu ze svých přebytků úrody na zahrádce, je vhodné zeleninu spařit vroucí vodou ( 3 minutky) a RYCHLE ochladit ( blanšírovat). Díky tomu se zničí nežádoucí mikroorganismy, prodlouží trvanlivost a přirozená chuť i živiny zůstanou z velké části zachovány. Zmrazené plody skladovat v mrazničce 6 - 8 měsíců.

3. MYTÍ OVOCE A ZELENINY

Čas, který věnujete omytí plodů, ušetří energii, kterou by vaše tělo muselo vynaložit na odstranění toxických látek, jež ve znečištěném neomytém ovoci zkonzumujete. Plody i natě omyjte, i když jsou v biokvalitě. I trošku nahnilé a naplesnivělé plody neodkrajujte, ale nekompromisně vyhoďte! 

Jednoduché omytí přírodními prostředky: 

  • PLODY s hladkou slupkou, listové saláty a natě omýváme pod tekoucí vodou a to VCELKU.
  • zeleninu namočte na 10 minut do umyvadla se studenou vodou s půl šálkem vinného octa. Pak ještě opláchneme vodou. Kořenovou zeleninu dočistíme jemným kartáčkem a pozor - neodhazujeme zelené konce, jako stopky a mladé lístky, jsou velmi cenné. 

4.ZELENINA ČERSTVÁ i TEPELNĚ UPRAVENÁ

Z důvodu zachování všech přirozených živin je dobré zachovat dle individuální tolerance ( zažívání) co nejvyšší podíl syrové zeleniny a ovoce. Při tepelné úpravě volíme šetrné způsoby jako vaření v páře a dušení. Zeleninu vkládáme při vaření do vroucí vody a nevaříme příliš dlouho. Víte, že některé živiny v zelenině může naše tělo využít pouze u teplem zpracované zeleniny? Například některé karotenoidy a lycopen, obsažený v  červenožlutooranžových plodech a hlavně rajčatech.

  • čerstvá zelenina jako součást salátů, pomazánek, pest z aromatických bylinkových natí (bazalka, petrželka,...)
  • zelenina jako příloha - pyré, zeleninka na másle, pečená v troubě, kapusta zahuštěná bramborou, kedlubnové zelí, ...

  • zelenina na zahuštění omáček ( celer, pastiňák, petržel, mrkev, cuketa)

  • zelenina jako základ na nákypy - brokolice, květák, ...

  • zelenina jako základ na karbenátky a placky - cuketa, mrkev, pastiňák, květák, ...


5. ZELENINA VÁM MOC NEJEDE... ZKUSTE SMOOTHIE!

Pokud máte ve svém jídelníčku málo zeleniny nebo vám moc nechutná, ČERSTVÉ zeleninové šťávy a smoothies jsou skvělou volbou, jak to napravit. Jeden nápoj odpovídá 2 - 3 porcím zeleniny. Smoothie jsou jednoduchá kombinace zeleniny nebo obojího, které rozmixujeme v dobrém mixéru DOHLADKA s ostatními ingrediencemi. Na rozdíl od ČERSTVÝCH šťáv se ze smoothies uvolňují cukr a živiny pozvolna, protože jsou vázané ve vláknině. Zkrátka nedochází k výkyvům glykemie v krvi a rychlému hladu. Zeleninové smoothies jsou výborným doplněním vyváženého jídelníčku, nezatěžují trávení a dodávají tělu tolik potřebné živiny.  

Je dobré začít se sladšími druhy zeleniny, můžeme zjemnit rostlinným mlékem nebo kombinovat s kouskem ovoce, dosladit několika sušenými datlemi či trošku dosladit zdravým sladidlem ( med, kokosový cukr, březový cukr). 

Více o smoothie v dalším článku. 


Nevíte si rady, jak si sestavit svůj jídelníček? Potřebujete přibrat, zhubnout nebo řešíte zažívací potíže? Jste nesoustředění a unavení? Máte bezlepkovou dietu a nevíte, co máte pořád vařit?