JAK PŘIPRAVOVAT LUŠTĚNINY

19.10.2019

Luštěniny patří k nejopomíjenějším přirozeným potravinám, na kterých stavěli naší předci svůj jídelníček a lze je moderně označit za komplexní funkční potravinu. Spousta lidí luštěniny vůbec nejí z důvodu, že se musí namáčet, znají jenom čočku nakyselo s párkem, nemají fantazii nebo že je babiččina hrachovka vždycky nadýmala. 

JSOU LUŠTĚNINY VHODNÉ PRO VŠECHNY?

Luštěniny jsou velice zdravé a jsou cenným zdrojem bílkovin, vlákniny, vitamínů, minerálů a stopových prvků nezbytných pro správnou funkci organismu. Jsou přirozeně bezlepkové a mají vysokou sytící schopnost ( mají nízký glykemický index, zabraňují velkým výkyvům glykemie- u diabetiků a osob s vlčím hladem). Jsou vhodné pro všechny věkové kategorie strávníků, obzvlášť pro aktivní osoby, diabetiky, osoby s nadváhou a vegetariány. Vyřazují se pouze při specifických šetřících dietách a při onemocnění dnou. 

JAK SE LUŠTĚNINY NAMÁČEJÍ

Luštěniny, které se namáčet nemusejí jsou loupaná červená čočka, neloupaná červená čočka, drobná zelená čočka a černá čočka beluga. Ostatní luštěniny - klasická čočka, fazole, cizrna, soja, mungo, adzuky namáčíme přes noc ( nebo 4 -8 hodin, podle velikosti) ve větším množství vody 1 lžíci jablečného octa, kterou před použitím slijeme. Namáčení předem, oživuje zrna, probouzí enzymatické procesy, kterými začíná klíčení, vyplavuje z luštěnin nadýmavé látky, kyselinu fytovou a puriny. Při základním vaření luštěnin k dalšímu použití vložím namočené fazole do hrnce, přidám bobkový list, kousek mořské řasy, majoránku, špetku kmínu, lžičku misa. Až ke konci dosolím solčankou nebo mořskou solí. Luštěniny by neměly být rozvařené, ale ani nedovařené :o)

Já nejčastěji používám luštěniny do vydatných hustých zeleninových polévek ( světlé druhy), tmavé druhy vařím zvlášť  a poté je přidávám do dalších jídel. Například, když vařím cizrnu, uvařím jí více a pak dám část do polévky a část použiju na pomazánku ( s červenou řepou třebas). Uvařené luštěniny lze i mrazit a pak akčně použít.

  • LOUPANÁ ČERVENÁ ČOČKA - zahuštění krémových nebo zeleninových polévek, zeleninová pyré
  • ČOČKA NELOUPANÁ - bramborové polévky, rizotka!!!, karbanátky, pomazánky

  • CIZRNA - polévky, do rajčatových omáček k těstovinám, pomazánky, teplé zeleninové saláty

  • FAZOLE - polévky, karbenátky, omáčky, pomazánky, adzuki s jablky nákyp, moučníky typu brownies

  • SOJA, HRÁCH - karbanátky, zapečená v troubě, hrách a kroupy :o)

LUŠTĚNINY SKORO NEJÍM, NADÝMAJÍ

Aby luštěniny nenadýmaly, je dobré je správně namáčet (s lžící jablečného octa) a  zařazovat do jídelníčku postupně, aby si tělo vytvořilo dostatek enzymů ve střevech pro snadné trávení, například přidat 2 lžíce čočky do polévky, salátu nebo rizota. Nejstravitelnější je loupaná červená čočka, cizrna, černá čočka beluga. Luštěniny kombinujte se sezónní zeleninkou a s obilovinami či bramborem, kváskovým chlebem. Nebojte se kombinace červená neloupaná čočka, rýže, zelenina, tofu. Nedoporučuji pravidelnou konzumaci luštěnin dohromady s vejcem, sýrem či masem, při trávení živočišných produktů a luštěnin dochází k silnějšímu zatěžování trávícího traktu a může docházet i nadměrné plynatosti