JÍM I KDYŽ NEMÁM HLAD?

10.08.2018

POZNEJTE SKRYTÉ DŮVODY SVÉHO JEZENÍ A OBJEVTE V NICH SVOU SÍLU

JÍME, KDYŽ MÁME HLAD A NEBO KDYŽ MÁME CHUŤ

Jíme z důvodu, když máme HLAD, řešíme přirozenou fyziologickou potřebu organismu, kdy naše tělo potřebuje energii, bílkoviny, sacharidy, tuky a všechny ostatní živiny. Avšak když nejsme hladoví, jsme po jídle, ale stále nám něco chybí a a máme na něco DOBRÉHO CHUŤ, nevědomky řešíme potřebu našeho osobního zcela individuálního vnitřního nastavení a osobitý vztah k jídlu.

Pokuste se UVĚDOMIT a rozklíčovat situace ve svém každodenním životě, které vás ponoukají k pojídání jídla z jiné příčiny, než z FYZICKÉHO HLADU. 


6 DŮVODŮ, PROČ MŮŽEME JÍST NAVÍC

1. JÍM Z PRINCIPU - jsi ovlivněn ovlivněna výchovou a vlastním pojetím co je správné

  • musí se to sníst, jinak se to zkazí
  • nesmím plýtvat jídlem
  • dojídám i když už nemám hlad a to i po druhých
  • sním úplně vše, co mi hostitel nabídne  
  • mám strach z odsouzení, když odmítnu jídlo, které už nechci

2. JÍM ZE ZVYKU 

  • často jím stejná jídla a stejné kombinace chutí
  • často tyto kombinace jím ve stejnou dobu, často večer
  • často jsou to kombinace jídel, které znám z dětství
  • nerad nerada zkouším nové druhy potravin, některé striktně odmítám

3. JÍM ZA ÚČELEM POTLAČENÍ SVÝCH POCITŮ A EMOCÍ

  • nemám hlad, ale něco v mém nitru mne nutí jíst nebo pít
  • jídlem se uklidňuji
  • cítím křivdu, hněv, frustraci, cítím se osaměle, nemilovaně a nepřijatě
  • jídlo si často nevychutnám
  • vím, že nejím z principu a ze zvyku

4. JÍM, PROTOŽE JSEM POŽITKÁŘ

  • jím  a piju, protože to krásně vypadá a voní
  • uzobávám vše, co vidím na stole
  • dostanu chuť přesně na to jídlo, které vidím někoho jíst
  • jak zavoní popkorn, musím si jej koupit

5. JÍM ZA ODMĚNU

  • po náročném dni se odměním dortíkem či dortíky
  • cítím vyčerpání, po náročném dni a nikdo to neocenil ani mne nepochválil
  • kompenzuji si jídlem svou nespokojenost - souvisí s emočním jezením, viz. výše

6. JSEM LENOCH 

  • nejsem lenoch, ale mám NEGATIVNÍ vztah k jídlu. Chci jíst, ale nechce se mi jídlo chystat a ani o něm přemýšlet
  • jím, co mi kdo uvaří, sám sama vařím minimálně
  • žiju sám sama a vybírám si potraviny, které nevyžadují žádnou přípravu
  • radši nejím, než bych si něco uvařil, uvařila

Jíte z PRINCIPU nebo ze ZVYKU: obvykle se necháváte až moc ovládat svou vírou a přesvědčeními. Ta se nejčastěji vytvářela v dětství a dospívání ( musí se dojídat, buď hodný a papej, neodejdeš od stolu, dokud to maso nesníš, jez hodně rohlíčku k tomu párku, ať tě nebolí bříško). V současnosti minulost řídí váš život. Obavy a strachy brání tomu, abyste poslouchali svou intuici a skutečné potřeby. Můžete patřit k lidem, kteří odmítají nápady a připomínky druhých, brání se změnám. Co je pro vás dobré k jídlu, necháváte rozhodovat své ego ( psali, že se nesmí červené maso), neptáte se svého těla co potřebuje - na co má chuť. Vaše ego kontroluje váš žaludek. Neumíte si udělat radost a užívat si života, vychutnat si jídlo. Jste přesvědčen přesvědčena, že si nesmíte dopřát žádné potěšení, dokud nedokončíte do puntíku své úkoly. V obchodě si nekoupíte, co skutečně chcete, po čem toužíte, ale pořídíte si to nejúspornější.

Pokud jsou důvodem k jídlu negativní EMOCE, řídíte se zejména pocity ( vědomé i nevědomé), což ovšem nerad nerada připouštíte. Pokoušíte se odříznout od svých emocí, popřít je, nevidět je (nemám emoce a vůbec žádné problémy, CHCI JEN JÍDELNÍČEK, PO KTERÉM ZHUBNU).  Možná cítíte hněv, zlost, křivdu, cítíš beznaděj, osamělost, zklamání a nechcete cítit bolest spojenou s těmito pocity. Oblíbené jídlo alespoň na chvíli dokáže tuto bolest otupit ( tzv. zajídání emocí). Pokud vás ovládají negativní emoce, znamená to, že máte mnoho OČEKÁVÁNÍ. Přejete si, aby vám jiní lidé projevovali lásku a přízeň takovým způsobem, jaký vám vyhovuje. Pokaždé, když se vaše očekávání nenaplní, pokoušíte se ZAPLNIT PRÁZDNOTU JÍDLEM. Negativní pocity vás mohou ovládat, když nepřijímáme "něco" ve svém životě - sebe, své tělo, své dětství či vztah s mámou,... 

Pokud je hlavním důvodem k jídlu POŽITKÁŘSTVÍ, nejsou uspokojeny vaše city a obvykle se jimi necháváte ovládat. Často se řídíte tím, co vidíte a slyšíte u druhých. Domníváte se, že je vaší povinností pomáhat lidem v blízkosti ( nevyžádaná pomoc, spasitelský syndrom) a cítíte se zodpovědní za jejich štěstí. Při nezdaru svých blízkých často trpíte pocity viny a máte snahu je zachraňovat. S velkou pravděpodobností své blízké kontrolujete a snažíte se za ně rozhodovat. Nedáváte jim možnost volby, a to hlavně v případě, pokud s nimi nesouhlasíte. Vaše štěstí závisí na štěstí jiných a tato situace vytváří nedostatek, který se snažíte zahnat jídlem. 

Pokud jíte ZA ODMĚNU, jste na sebe hodně náročný náročná. Často chcete zvládnout něco, co ani nelze dokázat. Možná jste perfekcionista a chcete vykonat něco výjimečného předtím, než se odměníte. Možná očekáváte, že vás odmění ti druzí, ocení nebo budou skládat komplimenty.

 Pokud je vaším důvodem k jídlu LENOST, s velkou pravděpodobností jste na druhých závislí víc, než si myslíte. když jste ve společnosti lidí, které máte rád, chováte se úplně jinak, než když jste sami. Řídíte se podle blízkých osob a potlačujete sami sebe, neuznáváte se a nenasloucháte svým vlastním potřebám. Pokud vám někdo něco dobrého uvaří, je to pro vás akt sycení mateřskou láskou. 

NUTKÁNÍ K JÍDLU

začnu jíst špagety, protože mám hlad, ale pak pokračuju a nedokážu přestat, oříšky, kyblík zmrzliny, kokina, čipsy, tabulku čokolády...

V hlubším kontextu tohle destrukční způsob jedení svědčí o tom , že nemáte sami sebe rádi a nevážíte si sami sebe. Pokud se vám tohle stává častěji, pokuste si odpovědět, co se přihodilo, že SVÝM JÁ takto pohrdáte. Možná máte z něčeho STRACH, CÍTÍTE NEJISTOTU nebo vlastníte hlasitého vnitřního kritika, který vás terorizuje vysokými požadavky a není pro něj nic dobré. Sráží vaši sebehodnotu a negativně ovlivňuje celý váš život. 

O práci s vnitřním kritikem chystám celý článek ( září 2018)

Mým cílem je pomoci vám uvědomit si a zjistit, jak moc se sami kontrolujete, jak se stravujete a také se snažím, abyste si dokázali vytvořit souvislosti se svým systémem stravování a vašimi emocemi, myšlenkami i duchovním životem. Dále naučit vás pozitivně vnímat sebe, své tělo a naslouchat vlastním potřebám, rozeznat vnitřní zranění, které vám brání se dobře stravovat. Abyste měli rádi a rády samy sebe bez podmínek a přijali se takoví jací jste.

Marcela Kalasová, DiS. nutriční terapeutka

POTŘEBUJETE SE LÉPE ZORIENTOVAT VE SVÉM VZTAHU K JÍDLU? POMOCI USPOŘÁDAT JÍDELNÍČEK, ABY SE ALESPOŇ SNÍŽILA FREKVENCE NUTKÁNÍ K JÍDLU? POTŘEBUJETE SE NAUČIT PRACOVAT SE SVÝMI STRACHY, ZHARMONIZOVAT SVÉ VNITŘNÍ DÍTĚ A VYPOŘÁDAT SE S ÚCTOU SE SVÝM VNITŘNÍM KRITIKEM?

NEBO SE JEN NA NĚCO ZEPTAT?