4 MŇAMKY Z BORŮVEK

04.08.2017

Sezona borůvek už je v plném proudu. Drobný keřík s botanickým názvem brusnice borůvka roste na kyselých půdách jehličnatých lesů a tmavěmodré plody, které tak všichni milujeme dozrávají v druhé polovině léta.

Kromě borůvek využíváme i list borůvky - borůvčí. Listy se ovšem sbírají v pozdním jaru. Čaj z borůvčí ocení především diabetici ( 2. typu), kteří potřebují snížit inzulínovou rezistenci a stabilizovat hladinu krevního cukru.

1. BORŮVKY JAKO SUPERPOTRAVINA

Borůvky patří k nejzdravějším ovocem naší přírody. Z lesních borůvek se vyšlechtily zahradní druhy, které mají větší a pevnější bobule, ale nejsou tak bohaté na živiny jako lesní borůvky. Ty jsou choulostivější na manipulaci a rychlost zpracování. Obsahují spoustu vitamínu C, B, provitamínu A, antioxidanty, bioflavonoidy, karotenoidy a minerály jako železo, hořčík, draslík, zinek, chrom a další hodnotné živiny. Příznivě působí na imunitu, proti zánětům, zlepšuje krvetvorbu a posiluje zrak.

 2. LÍVANCE

Těsto na 6 lívanců:

220g špaldové mouky, 200ml mandlového mléka, 2 vejce, 1 lžíce medu, špetička soli, máslo nebo ghí na vymaštění pánvičky

Všechny suroviny pečlivě smícháme a a necháme 10 minut odstát. Poté na rozehřátou a máslem vymaštěnou pánev tvarujeme menší nebo větší lívanečky.

Dozlatova hotové lívance zdobíme čerstvými BORŮVKAMI, jogurtovým přelivem a javorovým sirupem. Pokud nemusíte hlídat váhu můžete také pomazat oříškovým máslem - z kešu oříšků třebas.

3. KNEDLÍKY FIT :o)

Tvarohové knedlíky s borůvkama

Těsto na knedlíky: kostka polotučného tvarohu, 1 vejce, trocha hrubé mouky ( 3 lžíce), špetka soli

Vypracujeme těsto z výše uvedených surovin, pozor těsto se trochu lepí, čím víc přidáte mouky, tím budou knedlíky pevnější a jakoby gumovější. Vytvarujeme z hotového těsta váleček, necháme 15 minut odležet a potom tvarujeme kolečka, do kterých balíme borůvky. 

Opatrně vkládáme do hrnce s vroucí osolenou vodou a jemně vaříme asi 5 minut. Poté sevírujeme s tvarohem, medem nebo trochou třtinového cukru a trochou rozpuštěného másla.

4. SUPERSMOOTHIE

Supersmothie s antioxidanty k dodání energie

Co budete potřebovat: 1 hrneček borůvek, 2 jablka, 1 lžíce medu nebo 4 datle, 1 lžíce chia semínek, 1 hrneček pomerančové šťávy, špetička skořice

Chia semínka předem namáčené ( cca 1h), umixujeme v dobrém mixéru spolu s ostatním očištěným ovocem, medem a skořicí. DO HLADKA :o)

Toto smoothie je dobrou volbou ke svačině nebo když si přidáte ořechy - jako rychlé lehké  mezijídlo, pokud spěcháte nebo máte odlehčovací den.


BORŮVKY JSOU NEJHODNOTNĚJŠÍ ČERSTVÉ A MRAŽENÉ :O)


TUKY V NAŠEM TĚLE MAJÍ SPOUSTU FUNKCÍ. MIMO VYTVÁŘENÍ ENERGETICKÝCH ZÁSOB PRO OBDOBÍ HLADOVĚNÍ, ZATEPLOVÁNÍ TĚLA, ROZPOUŠTĚNÍ VITAMÍNŮ A, D, E a K SE TUKY TAKÉ ÚČASTNÍ VÝSTAVBY BUNĚK A MÁ I HORMONÁLNÍ AKTIVITU - PRODUKUJE HORMONY, RŮSTOVÉ FAKTORY A DALŠÍ LÁTKY, KTERÉ OVLIVŇUJÍ NÁŠ CELKOVÝ METABOLISMUS.

VY A JÍDLO. PROBLÉM? OTÁZKY?